George Town

Fra Kuala Lumpur rejste vi den 18. februar mod nordvest til Malaysias andenstørste by, George Town. Byen blev grundlagt af det Britisk Ostindiske Kompagni tilbage i slutningen af 1700-tallet (deraf det britisk-klingende navn) og indeholder mange gamle, smukke, farverige bygninger i den britiske kolonistil i den indre by, hvorfor vi havde besluttet os for at lægge vejen forbi denne by inden vi rejste videre nordpå til Langkawi og Thailand.

Penang Hills

Den første dag gik dog ikke med at gå rundt i den indre by, men i stedet for gik vi hen og tog en bus ud til Penang Hills, hvor en kabelbane fragtede os op til toppen.
Det var relativt turistet, men ventetiden ved banen ved dog kort, så op kom vi og kunne gå rundt og betragte den fine udsigt over George Town og store dele af Penang.
På toppen kunne man endvidere vælge at besøge en række mindre museer, men vi lugtede hurtigt, at der var tale om turistfælder, hvorfor vi blot valgte at sætte os på en café for at drikke juice, spise is og skrive postkort. Der var ikke så mange ting at lave oppe på toppen; vi kiggede lidt ind i en moské og på naturaen på toppen, men udsigten var fin og vi fik en fin tur ud af det.

Efter Penang Hills kom vi tilbage til hotellet og efter lidt sjov og hygge ved poolen, gik vi lidt ud i lokalområdet. Vi boede på Glow Penang hotel, et pænt og fint hotel til prisen, men desværre ikke i gåafstand ind til den gamle by (det tog 15-20 min.) Vi gik dog ned til et lille café område ikke så langt fra, hvor vi boede og satte os på café Pik Nik, en hyggelig og billig café, med god mad og gode smoothies samt ikke mindst adskillige spil Klodsmajor, som dog ikke blev spillet, men kun brugt til at bygge domino-.

De to næste dage gik med at gå rundt i byen og se på huse, tage på kaffebarer, caféer og generelt betragte livet i den indre by. Vi lejede også to tandem-cykler, så vi kunne komme rundt og så vi bedre kunne cykle til og fra hotellet.
Desværre var George Town en lettere stresset oplevelse, idet der ikke er nogen fortove og fordi trafikken er moderat, selv i den indre by. Der er klart, at når man skal gå ude i vejen og gadernes kant er man hele tiden nødt til at holde øje med trafikken. Derfor var vores oplevelse med George Town desværre lidt præget af disse forhold. Hvis byen have været lige som Hoi An i Vietnam, hvor motorkøretøjer er forbudt i den indre del af byen, ville George Town tage sig meget bedre ud.

Der blev også tid til en vaskeægte barbering og klipning til lyden af Elvis Presley og Johnny Cash.

Børnene mødte også en gammel kending midt på gaden.

Her er rigtig mange lækre caféer og kaffebarer, og på de få dage, hvor vi besøgte byen, spiste vi rigtig godt og til relativt få penge. Det var sjovt at leje tandem og cykle rundt, men som sagt var det også en noget opmærksomhedskrævende oplevelse mht. trafikken.

Streeatart

George Town byder også på en del streetart, en særlig flot kunstform i byen, hvor kunsten tager sig rigtig flot ud i bybilledet. Her valgte vi at følge en rute rundt i byen, så vi kunne se flest mulige billeder, dog med indlagte stop på forskellige iscaféer.

Som nævnt vil vi nok bedst huse George Town for sine lækre  kaffebarer, caféer og små spisesteder. Vi kunne godt finde på at vende tilbage igen, men så vil vi klart vælge et hotel/homestay inde i midten af den gamle by.